måndag 24 januari 2011

Seminarium 20jan 2011

Till detta seminarium läste vi ur boken Naturvetenskap och naturorienterade ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning (Wickman, 2009) och diskuterade didaktik i förhållande till No-ämnet. vad gäller stoffet är vi överens om att det är stort och teoretiskt vilket medför att många elever kan uppleva det som abstrakt. För att väcka ett intresse gäller det att konkretisera och göra det roligt för barn och elever. Innehållet är ändå vanligtvis väldigt uppskattat ur ett eleveperspektv och om läraren är väl förtrogen med sitt innehåll och med sina elevers intressen kan variation genomföras på ett bra sätt. Vi anser inte att alla barn/elever behöver göra/lära sig samma innehåll hela tiden. Det viktiga är vad de vill veta mer om samt vad skom faktiskt finns runt omkring dem i deras vardag. Eleverna håller på att formas och fostras till medborgare och en tankeställare om vad som bidrar till att de kommer att klara sig genom livet bör ligga till grund för innehållet i NO-ämnena.


Vi diskuterade även att en lärare ska vara tydlig med syftet och helheten med uppgiften som genomförs och vara lyhörd inför elevernas utvärdering. Hur intresserade är de? Vad ville de veta mer om? Hur var deras relation till uppgiften/uppdraget? Utifrån detta kan läraren sedan repetera, sammanfatta och tänka om. Detta är något som eleverna även ska/kan göra själva för att erövra nya områden inom naturvetenskapen.


Våra erfarenheter av No-undervisningen är att den sker under vissa perioder och då som ett eget tema eller som ett tematiserat arbete. Vi vill se mer kontinuerlig närvaro av naturvetenskap i skolans tidiager år och tror att det idag handlar mycket om lärarens egna förhållningssätt och intresse för ämnet. Tittar man på kursplanen för NO finns idag inga uppnåendemål för tredje läsåret vilket vi även tror har stor inverkan på varför det ser ut som det gör i skolan idag.

Vi håller med författarnen om att det är viktigt att göra det abstraka konkret och låta barnen prova och skapa sig en relation till ämnet. Därför är den pedagogiska utbildningen så viktigt eftersom stoff alltid går att läsa in. Pedagogik är något som en lärare måste ha med sig. Utifrån pedagogiken kan sedan didaktiken bidra till ämnes undervisning, men det gäller att utgå från barnens kunskaper och erfarenheter och ge ämnet liv i form av exempel, labbar, samtal och diskussioner.

Grupp 5a+5b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar