måndag 24 januari 2011

Seminarium 24 januari

Seminarium 24 januari

Till detta seminarium läste vi i boken Grundskolans naturvetenskap- helhetssyn, innehåll och progression (Andersson, 2008)

  • Vi känner att det mesta som stod i boken och det som har lyfts fram under föreläsningarna går mot samma håll: helhet, ämnesintegrerat, översikt över årskurserna, teori och praktik. Vi diskuterade olika sätt att se på det och kom fram till att det är viktigt att se naturvetenskap som en helhet och att det är viktigt att man blandar teori och praktik. Viktigt är det också att inte dela på ämnena inom naturvetenskap för mycket utan att man ser dem som en helhet.
  • Vi har diskuterat om olika slags progressioner och integration i olika aspekter.
  • I diskussionerna har det kommit fram att vi anser att man ska se barnens hela lärande i alla olika åldrar och planera utifrån det. Att det är viktigt att man ser vad de har arbetat med i förskolan men även tar reda på vad de ska arbeta med på gymnasiet för att kunna planera och förberedda till det. Att man ser hela årskursspannet F-9 för att komma in i tänket och att man tidigt börjar med olika begrepp för att barnen ska få med sig innebörden i dem som de sedan kan bygga vidare på i takt med sin utveckling.
  • Diskuterat vikten av en varierande undervisning, tydligt mål, syfte till lektioner och elevernas delaktighet. I det har vi många gånger kommit fram till att det är viktigt med ett konkret arbetssätt i många situationer för att kunna visa tydligt vad man pratar om. Samt att repetera för att ge barnen möjlighet att ta in i flera sammanhang och vid flera situationer kunna knyta an till samma innehåll men även komma åt barns olika sätt att lära.
  • Diskuterat planering nerifrån och upp utifrån bokens beskrivning (som vi tycker är ett bra förhållningssätt), samt överordnade och underordnade begrepp kopplat till planeringen i naturvetenskapsundervisning i ett F-5 perspektiv.
  • Vi har sett ute i verksamheterna att det är lite fokus på naturveteskap och mycket fokus på svenska. I dag har vi diskuterat varför vi tror att det är så men även hur det skulle kunna se ut, eftersom naturvetenskap är en del av vår vardag bör det få större plats i undervisningen tycker vi. I den undervisning vi har sett så är det ofta barnen får med sig ytkunskaper där tex barnen får med sig att man får mjölk av kon men inte vad man använder det till och vilka djur som ger mjölk och dess skillnad. Eller planeternas namn men inte varför vi bor på jorden och inte på Mars. Vi skulle vilja se att barnen mer beskriver, diskutera och samtalar än bara rita och skriva ren fakta för att få mer grundläggande kunskaper. Samt även ett växelspel mellan teori och experiment (praktik). Vi tycker att det känns som att lärarna gör det svårare för sig än vad det behöver vara och därför inte får in naturvetenskap i olika delar i undervisningen utan ser det som en enskild del som tar mycket tid av läraren. Vi tror även att det kan beror på lärarens förkunskaper vilket man inte ska se som något hinder då man i dagens samhälle kan finna information på många sätt. Att man ska våga mer än vad man gör och inte bara arbeta utifrån en lärobok utan göra studiebesök och vara ute i naturen (uppleva). Ta hjälp av varandra i arbetslaget för att få tips och idéer men även för att få reflektioner på den undervisning man gjort.
  • Vi har diskuterat olika planeringar och innehåll. Där vi fört fram vikten av att utgå från vad som är viktigt för barnen, i deras samhälle och framtid. Även utifrån barnens nivå, ålder och intresse.
  • Diskuterat kring förskolan och skolans roll och dess samspel. Känns som många känner att det är många krav i skolan och därför behöver ett strukturerat arbetssätt, mycket kvantitet istället för kvalité. Många tänker ”att ska jag göra det jag gör nu och ett mer kreativt sätt så hinner jag aldrig”. Men vi tycker att man inte ska se det så utan att man ska våga förändra och ha ett varierat arbetssätt och trots det kommer uppnå målen och kanske finner barnens intresse mer. Även använda naturen till alla ämnen tex även till svenska (bokstavsträning) och inte bara ha det som ett enskilt ämne.
  • Diskuterat olika utvärderingar och olika sätt att utvärdera både utifrån vad barnen kan och vad de har fått med sig under ett arbetsområde. Där det är viktigt att både planera utifrån ett moment men även efter flera moment.
/Inlagt av Jenny Nylund Karlsson för 5a och 5b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar