Vi har i vår grupp ändrat oss från att arbeta med ytspänning till att istället arbeta med densitet.
Vad flyter på vatten och vad flyter inte på vatten? Vad beror det på? Vad är densitet? Det är några frågeställningar som vi kommer att arbeta med. Vi tror att det är något som eleverna kommer att tycka är roligt och intressant att få testa och att få se att det inte alltid är som de tror. Hur material kan sorteras efter egenskapen om att de flyter eller sjunker, finns med i kursplanen för årskurs 1-3.
Vi har mejlat följande frågor till Stefan Johansson:
*Hur kan man förklara densitet för barn?
*Varför är det sötvatten respektive saltvatten i sjö och hav? Vad beror det på?
*Hur kommer det sig att vattnets densitet är högst vid +4 grader? Är det samma vid söt och saltvatten?
*Varför rör sig molekylerna fortare vid värme? Vad är det egentligen som sker? Hur "vet" ämnet att det blir varmt?
Basgrupp 5b
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar