tisdag 8 februari 2011

No-lektion

Vi har valt fenomenet ytspänning och kommer genom två exeriment låta barnen undersöka detta fenomens egenskaper.I detförsta experimentet kommer eleverna/barnen att få hälla basilika på vattenytan i en skål och sedan droppa lite diskmedel i mitten av skålen. Innan de genomför detta experiment skall en hypotes ställas. Vi kommer att visa första delen efter att ha visat en concept cartoons (som vi sammanställt innan).

Det andra experimentet går ut på att med erfarenhet av ytspänning lägga så många gem man kan på vattenytan i ett glas och skriva upp antalet. Sedan ska de tas bort och diskmedel kommer att tillföras, upprepning av experimentet kommer ske. Blev det någon skillnad? Varför?


Energi: Rörelseenergi i form av basilika som rör sig på vattenytan (experiment 1)
Liv: Vatten är livsnödvändigt för oss och finns i våra liv i flera olika aspkter. Vi är liv tack vare vatten.
Materia: Vatten, plast, glas, diskmedel, basilika. Pappret eleverna skriver på.
Teknik:Bägare, plastgem, skål

Ann, Gordana och Angelica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar