Sjöberg (2000) beskriver att ämnesdidaktik handlar om didaktiska val och överväganden inom det aktuella ämnet, här naturvetenskap. Några viktiga frågor som Sjöberg lyfter fram kring ämnesdidaktiken är bl.a:
- Hur blir ett ämne till vad det är?
- Hur kan det försvara sin plats i skolan?
- Hur kan lärarstoffet struktureras och läggas tillrätta, så att lärande kan äga rum? (s.28, Sjöberg 2000 )
För att bli en god lärare i natrurvetenskap (Nv) behöver man enligt Sjöberg (2000) ha grundläggande kunskaper om själva vetenskapens särart och natur samt insikt om de historiska perspektiven. Att vara en reflekterande pedagog och lärare innebär att dessa frågor finns med i undervisningens planering och genomförande och att även eleverna ges en möjlighet till att diskutera och reflektera i didaktiska banor.

Varför ska då våra barn och elever läsa detta ämne i skolan? Enligt Sjöberg (2000) kan Nv ses som ett
redskap i livet för alla och även som ett måste för att vara en del av vårt demokratiska samhälle, främst som en bildad individ som är med och tar del av vad som sägs.Här uppstår genast ett dilemma eftersom det inte är alla som har denna syn på kunskap och ämnena de undervisar i. Det kan lätt bli så att Nv handlar om olika lagar och modeller där eleverna ska orientera sig och memorera olika fakta som ligger långt ifrån dem själva. Därför anser jag det vara viktigt att man som lärare tar ämnet på allvar och lär sig att motivera och lyfta fram det på ett för eleverna intressant och varierat sätt.
Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur
Hej
SvaraRaderaVisst är det bra. det är verkligen en bro som läraren ska få med sig eleverna över. Experiment och olika aktiviteter är ett bra sätt att få eleverna nyfikna. Naturvetenskap och teknik är ett bra ämne att integrera i andra ämnen. I min klass hade de tema forntiden. Där var mycket teknik som smög sig in, här är bra med "teknikglasögon". Att arbeta i grupper är också ett sätt att få eleverna att prata med varandra och inför varandra och att få och ge respekt för andra elever och deras sätt att tänka.
Ett boktips fysik och kemi i yngre åldrar: Russinhissen av Hans Persson
Lycka till i fortsättningen
Anna-Lena i 4b
Tack, jag har tittat i den boken och gillar den skarpt! Det är så lätt att man bara hamnar i relation mellan styrdokument och handledningen och med didaktik kommer man närmare eleverna och innehållet på ett reflekterande sätt!
SvaraRaderalycka till du med =)