onsdag 9 mars 2011

Lektionsplanering

Modellera och vatten

Vi ska genomföra en lektion där eleverna ska få prova på fenomenet flyta/sjunka. Till sin hjälp har eleverna vattentankar, modellera, gem och vatten. Eleverna ska även få skriva en hypotes om vad de tro kommer att hända. En hypotes betyder en klok gissning, en idé som man sedan prövar. En hypotes kan omprövas allt eftersom man undersöker sitt område och lär sig nya saker. Vad tror jag nu före experimentet? Vad hände efter experimentet, varför blev det så, stämmde min hypotes?


Eleverna ska få ställa hypoteser på följande fråga:
  • Vad tror du händer om du lägger en klump lera i vatten?
Efter att de fått testa följer dessa instruktioner:
  • Hur kan du forma klumpen så att den flyter som bäst?
  • Fundera över varför du tror att leran kan flyta när du ändrar formen på den?
  • Hur många gem kan du lasta på den formade leran innan den sjunker? Rita och skriv hur du gör.
  • Jämför ditt resultat med en kamrat.
Gordana, Angelica, Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar