1. Lärande objekt – Intentionellt
· Vad vill vi att barnen ska lära sig? Att kunna förstå att en lerklump som sjunker kan formas om så att det flyter. Att ställa en hypotes som har med experimentet att göra.
· Vad innebär det att kunna detta? – Att de får förståelse för att vikten och volymen på lerklumpen påverkar om den flyter eller sjunker.
· Hur gör vi det möjligt att urskilja just detta? –Vi ger dem en möjlighet att själva erfara, tänka och prova sig fram. Vi ger dem i uppgift att forma om leran.
2. Iscensatt lärande objekt: Vi visar barnen olika föremål, frågar barnen vilka av dem som kommer att sjunka respektive flyta och varför de tror det. Vi berättar om Arkimedes princip hur han kom på det när han badade.
3. Erfaret lärande objekt: (kommer inom kort)
Kursmål: Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna [...] och om de flyter eller sjunker i vatten.
Mål för lektionen: Att ha förståelse för att lerans form påverkar dess flytförmåga.
Planering för lektionen
Denna lektion ska genomföras i två 1:or och i en förskoleklass. Helklass eller halvklass.
Mål från Lgr11:
· Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
· Kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga […] kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv.
Utvärderingsbara mål:
· Jag kan forma en lerklump på ett sätt att den kan flyta.
· Jag kan ställa en egen hypotes.
Hur ska vi möjliggöra för eleverna att få visa sitt kunnande?
De får material och får utforska kreativt, de får arbeta tillsammans.Vi demostrerar och har variation i föremålen vilka som sjunker eller flyter.
De får material och får utforska kreativt, de får arbeta tillsammans.Vi demostrerar och har variation i föremålen vilka som sjunker eller flyter.
Lektionens genomförande:
· Vi inleder med att ställa hypoteser om vad de tror att föremålen som vi visar flyter eller sjunker och varför de tror det.
· Vi berättar om hur Arkimedes upptäckte att volym tränger undan vatten när han badade.
· Berättar om experimentet som de själva ska få göra.
· Barnen får skriva ner sin hypotes om vad de tror kommer att hända på experimentet.
· De får hämta material till experimenten.
· Utför experimenten.
· När vi ser att de har lyckats få leran att flyta så ger vi dem gem som de kan lasta på sin ”lerbåt” och får se hur många gem de kan få att flyta innan båten sjunker.
· Plockar undan efter sig.
· Intervjua tre- fyra elever i direkt anslutning till lektionen.
· Intervjua samma elever cirka två veckor efter lektionens genomförande.
Lektionsmaterial och förberedelser: Arbetsblad, skålar, vatten, lera och gem.
De fyra naturvetenskapliga områderna
Liv: Vattnets bärförmåga är viktigt för oss och för vissa djur. Vi fraktar mat, reser, hämtar föda (fiskar).
Materia: Luft och vatten och dess molekylära uppbybbnad.
Energi: Densitet. Havets friktion mot båtar samt dess lyftkraft.
Teknik: Flytteknik, båtar. Vi använder oss av ”båtformen”.
Energi: Densitet. Havets friktion mot båtar samt dess lyftkraft.
Teknik: Flytteknik, båtar. Vi använder oss av ”båtformen”.
Gordana, Angelica, Ann
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar